Thursday, May 30, 2019

Ulasan Buku: Sultan Muhammad Al-Fateh (Penakluk Konstantinopel)

Assalammualaikum ❤
Buku yang terpilih hari ni ialah sebuah karya daripada Abdul Latip Talib. Masa aku sekolah menengah memang agak terkenal buku-buku karya Abdul Latip talib. Banyak kawan sekolah menengah aku yang baca buku-buku karya beliau. Ada yang baca lebih daripada tiga buah karya buku beliau. Buku yang aku dah pernah baca hasil karya beliau seingat aku ialah Umar Al-Khattab, Khalid Al-Walid dan yang terbaru Sultan Muhammad Al-Fateh. Beliau terkenal dengan buku-buku mengenai tokoh-tokoh Islam.

Karya beliau kebanyakkan mudah difahami dan satu jalan cerita yang sangat menarik. Bila kau baca buku karya beliau rasa macam baca sebuah novel jaa. Takda rasa tekanan macam baca buku ilmiah untuk ambil periksa pun. Hahahahahaha

Bagus tau baca buku-buku tokoh Islam ni. Bila baca, baru kita sedar dan tahu macam mana perjuangan mereka. Kalau aku sendiri, jujurnya malas juga nak baca buku-buku tokoh macam tambah lagi kalau kena kaji sendiri lepastu ada ayat-ayat yang aku tak faham. Jadi, buku ni dah baik dah sebab susunan cerita dia macam hang baca sebuah novel tokoh jaa. Jadi, bacalah untuk tambah ilmu kta. Aku cakap untuk kau dan aku. Moga ini jadi penguat semangat aku untuk terus baca buku-buku yang bermanfaat.

Dah panjang berjela cerita tentang karya Abdul Latip Talib yang lain, ni baru nak ulas mengenai buku Sultan Muhammad Al-Fateh (Penakluk Konstantinopel) ni. Buku yang aku beli ni ialah buku edisi kedua. Aku tak pasti sama ada buku ni dah diringkaskan daripada yang asal atau pun tidak tapi aku rasa okay jaa. Buku yang aku beli ni ada info grafik yang memudahkan lagi untuk pembaca faham. Kalau ada periksa mengenai tokoh ni, boleh yaaa cari jawapan dekat info grafik tu dengan mudah.

Macam biasa, pada bahagian pengenalan cerita berkenaan kelahiran seoraang putera ini. Ayahanda Sultan Muhammad Al-Fateh memang bercita-cita untuk mendidik anaknya agar dapat menjadi seorang pemimpin yang terbaik laa senang cerita. Ayahandanya berharap anaknya mampu untuk menakluk Konstantinopel. Kepada siapa yang tahu cerita Konstantinopel ni tahu laa yang kota ni banyak percubaan telah dilakukan oleh tokoh terdahulu untuk menakluknya namun masih tak berjaya.

Berdasarkan buku ni, aku ada laa baca bahagian yang mengatakan dalam hadis yang suatu hari Konstantinopel ni akan berjaya ditakluk. Jadi, itu yang cuba direalisasikan oleh Sultan Muhammad Al-Fateh. Walaupun pada waktu usia kecil, beliau suka bermain namun, pada suatu hari apabila beliau dimarahi oleh gurunya maka beliau tekad ketika itu untuk menuntut ilmu di usia muda.

Cita-cita, semangat, perancangan Sultan Muhammad Al-Fateh semua boleh dijadikan inspirasi. Beliau menakluk Konstantinopel pada usia yang muda, Aku lupa umur berapa tapi dalam usia 20-an laa. Kemudian, dalam buku ni lagi menceritakan macam mana proses perancangan untuk menakluk Konstaninopel ni. Masa baca ni, sepanjang masa aku teruja dan aku rasa bijaknya Sultan Muhammad Al-Fateh.

Nak tahu lebih lanjut? *nada promosi lagi*
Bacalah buku Sultan Muhammad Al-Fateh. Aku takut nak cerita lebih sebab takut tersalah fakta. Cepat juga laa aku lupa sedikit info. Apa yang aku yakin dan aku ingat itu saja aku cerita. Minta maaf tapi aku sangat takut sebab benda ni berkaitan fakta. Kalau ada salah maklumat yang aku tulis, mohon betulkan.

Sekian 😺

No comments :