Friday, December 28, 2018

Kenapa Minat Bola Sepak ? (Bahagian 2)

Assalammualaikum

Ok untuk bahagian 2 ni aku senaraikanlah satu demi satu alasan. Hahahaha

1. Sebagai penyokong Malaysia
Pertama sekali, betullah sebagai penyokong macam yang dah cerita dekat bahagian 1 yang asalnya aku minat nak sokong sukan Malaysia. Kira bola sepak ni pun termasuk sekali cuma tumpuan jadi terarah sebab kalau sukan bola sepak ni bila ada pertandingan khas sukan bola sepak mesti semua akan beri tumpuan. Hal ini berbeza dengan sukan lain bila ada pertandingan khas orang jarang bagi tumpuan kecuali bila dah masuk peringkat akhir itupun kalau perasan kalau tak juga orang perasan bila ehh dah juara rupanya. Haaa begitulah. Aku pun macam tu juga kadang tapi yang menariknya maklumat sampai cepat bila buka Twitter. Hehehe

2. Mestilah sebab pemain !
Okay masuk yang kedua jujurlah memang sebab tengok pemain juga. Tipulah kalau cakap tak pandang langsung dah nama pun aku perempuan. Boleh dikatakan setiap batch mesti seorang yang akan jadi tumpuan aku. Hahahahaha

Ni aku nak senaraikan.

Mula sekali minat Khairul Fahmi. Biarpun ramai yang menentang cakap "weyh, dia tak hensem." Hahahahaha aku minat sebab masatu dia perform gila. Rupa dia bagi aku masatu ada laa sikit. Sekarang dia dah kahwin dan dah ada anak 3 orang. Hahahahaha sekarang jadi suka tengok anak dia Kayla dengan bini dia Leuniey. Kayla comel sangat dan Leuniey memang cantik laaa walaupun tanpa make up. Selain daripada dulu teringin nak jumpa Khairul Fahmi, ada laa juga keinginan nak jumpa Kayla dengan Leuniey. Alhamdulillah impian aku tercapai tahun ni. Hahahahahaha tak pernah aku sangka yang aku akan dapat jumpa Kayla. Jumpa Apek mungkin laa sebab pergi  jaa laa stadium gituu. Yang lagi seronok, masa jumpa Kayla, dia peluk aku weyh dan sembang dengan aku. Terharu kitaaaa 😭 Hahahahaaha

Lepastu, minat pula Wan Zack Haikal. Bukti ini aku kenal pasti sebab pernah buat cover fb jersi number Wan Zack. Ouhhh yaa, masa 2012 juga masatu hampir laa nak jumpa tapi tak berjaya. Hahahahaha jumpa masatu orang berkait juga dengan dia tapi sekarang dah takda apa jadi, takyah laa ungkit. Masing-masing dah move on. Hahahahaha Wan Zack pun sekarang dah kahwin dan ada 2 orang anak dah.

Kemudiannya, haaa masani ramai juga yang turut sama meminati dia. Masa dia perform ni umur dia 17 tahun. Nazmi Faiz Mansor laaa. Hahahahahahaha dia pun sekarang dah kahwin. Hahahahaha cantik ok majis perkahwinan dia. Aku suka tema warna perkahwinan dia. Paling aku ingat gol dia yang cantik dari luar kotak penalti masa lawan Bahrain untuk Kelayakan Olimpik. Sebenarnya, selain daripada gol cantik tu aku ingat sebab Bahrain buat comeback lepastu dan kita kalah. Hahahahahahaha sadissss.

Ok ni yang terbaru, siapa lagi nama yang disebut-sebut oleh perempuan yang lain juga. Yee dia ahhh sapa lagi, Akhyar Rashid. Yang ni tak kahwin lagi dan dia sebaya. Yang ni, tak nak ulas panjang sebab tahun semasa. Hahahahaha
Ok lepasni, tunggu ahh tengok next batch. Hahahaha masalahnya yang lepasni dah jadi aku tua daripada depa. Hmmmm tak menarik. Lepasni, aku beri tumpuan untuk sokong jaa. Hahahahaha

3. Kesetiaan dan kepercayaan
Uishhh kemain tahu sebab kesetiaan dan kepercayaan. Hahahahaha
Seronok weyh perasaan tu. Perasaan menyokong dengan setianya dan menaruh kepercayaan yang tinggi dan akhirnya berjaya. Weyhhhh, perasaan ni susah aku nak ceritakan. Dia rasa dalam dalam hati. Hahahahaha dan memang boleh mengalir air mata weyh. Hahahaha
Nak pula kita semua tahu bola sepak Malaysia ada masa turun naik dia. Menjadi orang yang setia juga harus menjadi orang yang yakin dan percaya bahawa kita mampu pergi jauh. Susah weyh sebenarnya tambah kalau baca komen-komen negatif orang uishhh kadang tu rasa macam salah ke aku sokong. Tapi, tetaplah sokong juga dan bila menang tu rasa macam bukan setakat kejayaan pemain tapi juga kejayaan buat penyokong sebab nak back up. Hahahahahaha

4. Ultras



Selain 11 orang yang bermain atas padang, pemain ke-12 ini juga menjadi sebab kenapa aku minat bola sepak. Kalau sukan lain, korang nampak orang sokong dengan beri tepukan dan menjerit kadang-kadang macam tu kan. Yang menariknya, bola sepak ni bila ada ultras. Datang stadium dan tengok macam mana berkesannya peranan diaorang nii. Auchhh paling aku terharu sampai nak mengalir air mata aku masa dekat stadium baru-baru ni final lawan Vietnam. Masatu, Malaysia ketinggalan 2-0. Lepastu, ultras nyanyi lagu Inilah Barisan Kita dan diikuti semua orang dalam stadium. Corak permainan Malaysia terus bersemangat masatu dan tak lama lepastu berjaya dapat satu gol. Aku sebagai seorang perempuan yang sememangnya berhati lembut terharu ok masatu. Hahahahahaha

Lagi satu, tapi yang ni cerita sedih sikit laa. Masa final Sukan SEA 2017, lawan dekat SNBJ ok tapi tanpa ultras sebab masatu masalah dengan pengurusan tiket final. Sedih weyh aku tengok perlawanan sepanjang 90 minit masatu. Rasa kosong masatu sebab perlawanan sebelum-sebelum tu dah biasa kan dengar chant tiba-tiba masa final tu senyap jaa. Lepastu, kalah pula dengan gol sendiri masatu. Ahhhh sedihnya. Hahahaha Nak comeback pun macam susahlah sebab takda aura nak bangkitkan semangat sebagai antara faktor lain selain fizikal dan mental pemain. Sedih tak boleh bawa bincang aku masatu. Hahahahahaha


5. Unsur Dramatik

Sebagai seseorang yang memang kadang suka berfikir nak buat drama atau filem tapi tak kesampaian hahahahaha maka, diri ini sangatlah menggemari unsur dramatik. Hahahaha
Sukan lain pun ada dramatik dia tapi dramatik bola ni boleh jadi banyak faktor dan memang menariklah. Menyesal dulu cakap dekat ayah kata tengok keputusan saja sudah. Hahahahaha tak menarik weyh kalau setakat tengok keputusan. 90 minit bola sepak tersangatlah berharga dan macam-macam boleh jadi. Lepastu, kadang tambah faktor pengadilan pula. Selain cerita 90 minit, kadang sepanjang kempen perlawanan pun kira menjadi unsur dramatik. Hahahahaha
Contoh perlawanan yang aku tengok (aku) yang dramatik, Kelayakan Olimpik 2012 masa lawan Bahrain macam aku cerita yang gol Nazmi tu. Gol dah laa cantik lepastu Malaysia dah gol 2 tiba-tiba, Bahrain comeback. Sedih aku masatu. Baru-baru ni, perlawanan separuh akhir AFF menentang Thailand. Unsur dramatik masa lawan Thai ni memang menusuk kalbu ahhh tambah kalau engkau yang pergi awayday masatu. Aku ikut weyh perkembangan diaorang yang awayday naik kereta, bas, kereta api, kapal terbang dan segala pengangkutan lah. Bukan senang weyh tengok diaorang nak pergi. Tambah yang naik bas tu aku paling terharu, berhari weyh dengan ada yang masalah tayar dan akhirnya semua selamat tiba dekat Stadium Rajamangala. Masa perlawanan pula, berdebar weyh 2 kali kena kejar Thai cari gol. Lepastu, betul-betul minit akhir Thai dapat sepakan penalti. Nak gugur jantung weyhhhh. Hahahahaha aku tak tahu laa masatu apa dalam fikiran diaorang yang tengah awayday tu. Lebih menarik cerita perlawanan ini sebab penjaga gol Thailand pernah cakap yang kita akan mimpi ngeri. Lepastu, bola sepakan penalti yang diambil oleh Adisak melambung tinggi. Aku menjerit weyhhh masatu dekat rumah. Buat pertama kalinya, aku terjerit kuat tengok sukan yang Malaysia sedang main. Sebelum ni, aku banyak jerit dalam hati jaa tambah bila ada ibu dengan ayah tengok sekali. Tapi, masatu memang perasaan yang wowwww sangat dramatik. Hahahahahahahahaha


Lagi satu, ni memang perlawanan paling dramatik dan cukup segala rencah rasa iaitu perlawanan akhir Piala Malaysia 2018 antara Terengganu dan Perak. Masa perlawanan ni aku tengok bermula minit ke-90 sebab sebelum tu aku study nak exam. Aiceyhhhh hahahahaha sebab takda pasukan aku kan jadi, tak laa tengok sangat cuma aku tengok update berapa gol masatu. Minit ke-90 tu aku dah berhenti study sebab nak tengok debaran dia. Weyhh tak sia-sia aku tengok sebab memang gempak gila perlawanan tu. Hahahahahaha betul-betul minit akhir duhhhh Perak samakan gol. Masa penalti pula, gempak duhhh penjaga gol Perak berjaya selamatkan 2 gol. Ahhh tolonglah gempak gila perlawanan malam tu. Bertuah Terengganu Perak masatu tapi lagi bertuah Perak laaa. Kawan-kawan aku yang sokong Terengganu ramai yee tak boleh move on masatu. Hahahhahaha tabah laa korang.


6. Suasana Stadium

Soal stadium ni, aku sendiri tak faham dengan diri aku. Hahahahaha
Aku tahu susah payah nak datang stadium ni bukannnya senang dengan jammed nya, lepastu ramai lelaki. Kali pertama, kedua, ketiga aku pergi pun macam-macam masalah kena hadap tapi tetaplah aku nak juga pergi. Syukur dulu teringin nak pergi stadium tengok konsert kpop tapi, perasaan tu dah hilang macam tu jaa sebab nak fokus dekat minat lain. Hahahahaha
Perasaan nak datang stadium dari tahun 2010 tak pernah hilang walaupun sampai dah berjaya jejak pun masih ada perasaan tu. Hahahahahaha nasib baik perasaan nak pergi konsert kpop dah hilang. Salah satunya sebab tak mampu nak beli tiket konsert kpop. Hahahahaha tapi kalau Big Bang akan dipertimbangkan di kemudian hari. Hahahahahaha
Walaupun, sebenarnya tengok dekat tv lebih selesa dan mudah tapi pergi ke stadium ni ada manisnya yang tersendiri walaupun antara kesulitan aku haritu; jammed, asap rokok, sekumpulan rakan-rakan yang kurang behave ketika melihat perlawanan dan sebagainyalah. Tapi, perasaan semua tu hilang jaa bila beri tumpuan tengok game sambil nyanyi pelbagai lagu ultras tu aku suka. Hahahahaha 

Ok setakat ni aku boleh berfikir inilah antara sebab kenapa aku minat bola sepak tapi aku minat sekadar peringkat tempatan. Masih lagi tak sampai ke luar negara sebab alasan aku yang pertama pun sebab sokong Malaysia. Asalnya, bermula dengan sokong Malaysia. Kalau aku takda sapa nak sokong, dia jadi macam tak berapa nak minat tapi bolehlah tengok cuma dia tak sampai tahap obses. Hahahahaha

Ok sekian itu sahaja. 
Assalammualaikum

Kredit: Gambar sumber daripada Google dan FAM, Video dari Twitter lepas screen record tu ada nama tuannya dan juga gambar sendirian berhad. 


No comments :