Thursday, December 27, 2018

Kenapa Minat Bola Sepak ? (Bahagian 1)

Assalammualaikum

Harini aku nak bercerita tentang kenapa yee kenapa aku minat sangat dengan permainan ni ? Hahahahaha
Untuk pengetahuan, sebenarnya aku takda laa minat sangat tapi nak kata tak sangat macam sangat laa juga. Macam ni sebenarnya yee kakak-kakak dan adik-adik sekalian, sebenarnya aku lebih kepada peminat sukan tempatan. Aiceyhhhh 😜 Memandangkan musim pada ketika itu sukan yang sedang berlangsung ialah bola maka, tumpuan aku jadi terarah kepada bola sepak itu. Haa macam tu laa lebih kurang tapi yee laa macam orang cakap ibu segala sukan itu bola sepak. Jadi, aku akui juga laa yee aku minat bola sepak tapi sampai peringkat tempatan sahaja. Berbaliklah kepada minat asal aku tadi iaitu peminat sukan tempatan. Okay, makin lama jadi makin pening sebab berlaku pengakuan dan penafian terhadap diri sendiri. Hahahahaha yee laa senang cerita yee saya minat bola sepak Malaysia. Hahahahaha

Sebelum aku senaraikan sebab aku minat bola sepak, aku cerita dulu laa macam mana aku boleh terjebak dalam dunia ini. Hahahahaha

Ke mana tumpahnya kuah, kalau tidak ke nasi. Bapa borek, anak rintik. Woww, main peribahasa ok aku sekarang. Hahahahaha ada nampak ciri-ciri cikgu Bahasa Melayu tu ? hahahahaha In Shaa Allah Amin... Puncanya, pada asalnya mestilah sebab aku teman ayah aku sekali tengok bola dekat rumah. Sejujurnya, sebelum aku berumur 11 tahun memang aku tak suka bola sepak. Setiap kali ayah nak tengok bola dekat tv mesti aku suruh alih siaran. Lepastu, aku cakap dekat ayah "alaaa, ayah tengok keputusan jee laa nanti." Malah, aku turut merampas remote tv dan alih siaran lepastu, sorok remote. Punyalah tak nak tengok dulu. Yee laa, masa kecil faham apa dah laa aku perempuan jadi, aku sangkakan memang aku takkan minatlah bola sepak ni. Untuk main tendang-tendang bola dengan kawan ok takda masalah tapi untuk tengok dekat tv aku rasa macam ehh tak payahlah, cukup hanya tengok keputusan. Hahahahahaha

Benda ni berbeza kalau ayah tengok sukan badminton. Aku memang teruja tengok lepastu suka mengaku aku peserta yang sedang mendahului tanpa mengira negara mana masatu. Sampailah aku sedar Lee Chong Wei tu pemain negara Malaysia. Bermula detik itu, saya mengenal sukan badminton Malaysia. Hahahahahaha cerita dia aku memang takda masalah kalau ayah tengok badminton tapi jadi masalah kalau ayah tengok bola tak kira laa bola tu lawan liga super ke, luar negara ke, pemain Malaysia sendiri main ke semua aku takmau tengok masatu. Mungkin juga sebab aku tahu main badminton jadi, aku suka laa tengok badminton. Bola dah aku tak tahu main lepastu lelaki pulak tu yang main dan aku rasa masa dia lama sangat jadi, sebab tu kot dulu tak suka.

Namun, segalanya berubah pada tahun 2010. Hahahahaha tahun 2010 merupakan tahun masatu ada juga Piala Dunia. Pada awal tahun ni, tetaplah aku tak minat bola sepak lagi. Kawan-kawan dekat sekolah masatu kemain yee sokong negara Brazil lah, Sepanyol lah. Ayah aku sokong negara Asia tauuuu. Semangat sokong yang berkaitan negara sikit sebab Malaysia tak masuk Piala Dunia. Aku masatu ada juga halang ayah kadang-kadang daripada tengok bola tapi sebab kadang esok nak faham cerita depa sembang dekat sekolah. Aku ambil tahu laa setakat keputusan. Rasanya aku tengok satu game jaa dari awal sampai habis masatu rasanya masatu aku tengok Korea Selatan lawan apa tak ingat. Boleh tengok masatu pun sebab Korea yang lawan. Masatu kan aku minat juga kpop nii. Hahahahha

Ok masa tahun 2010 tu juga ada laa Sukan Komanwel dan Sukan Asia. Ayah selalu buka Astro Arena masatu sampai lama-lama aku jadi suka tengok setiap kali Malaysia berjaya menang pingat. Kira tahun tu tahun kecemerlangn sukan Malaysia juga laa sebab sasaran pingat tercapai. Mula-mula aku layan Sukan Komanwel sampai laaa aku teruja juga layan Sukan Asia. Masa Sukan Asia ni laa pertama kali aku mula mengenal dan meminati bola sepak Malaysia. Nak kata persembahan diaorang masatu terbaik takda laa sangat dan aku pun tak tahu lagi macam mana perkembangan bola sepak Malaysia masatu. Apa yang psati masatu kira semua seronok juga laa sebab Malaysia layak ke peringkat seterusnya selepas peringkat kumpulan. Aku sebagai seorang yang baru nak mula minat. Aku tengok game first Malaysia masatu dekat Sukan Asia dan terus aku dengan semangatnya dalam hati sokong Malaysia. Aku berfikiran positif jee sentiasa yang akan menang lah akan mara ke hadapan laa. Yee laa masatu aku bukan tahu sangat macam mana bola sepak Malaysia di peringkat Asia ni malah, peringkat apa pun semua aku tak sedar. Aku hanya menyokong, berfikiran positif dan berharap mereka ni boleh pergi jauh. Aku pula jenis tak suka dengar orang mengutuk bagai ni jadi, aku dengan pendirian aku sokong Malaysia. Hahahahahahaha

Sepanjang Sukan Asia tu, aku kenal laa pemain bola Khairul Fahmi. Masatu, dia hebat gila ok. Aku percaya Malaysia boleh menang sebab aku rasa masatu siapa yang sepak bola dekat gawang dia semua dia boleh selamatkan. Hahahahahaha dia jadi punca laa juga kot lepastu kalau aku tertengok Liga Super dan sokong Kelantan. Masatu, Kelantan kira perform laa jugak. Tahun sebelum tu 2009, Kelantan juara Piala Malaysia. Masatu, aku tak tengok gak final tu aku tengok balik tahun 2010 masa bulan 12. Hahahahahahaha

Lepas Sukan Asia, ada pula Piala AFF Suzuki tahun tu. Piala AFF Suzuki ni memang untuk bola sepak bukan macam Sukan Asia yang merangkumi banyak sukan lain. Perlawanan pertama Piala AFF Suzuki Malaysia menentang Indonesia, aku tengok. Masatu, Malaysia kalah 5-1. Memandangkan masatu baru perlawanan pertama, aku tetap menaruh harapan dan percaya. Aku baca juga ramai orang mengutuk macam-macam tapi aku tetap dengan pendirian aku untuk terus menyokong. Lagipun, masatu aku dah faham pengiraan mata untuk melayakkan ke peringkat seterusnya jadi, aku main kira-kira juga. Kena kutuk ke apa, aku back up jaa masatu sebab aku tak tahu macam mana bola sepak Malaysia sebelum ni. Aku tetap percaya dengan kemampuan depa hanya demi lencana di dada. Masatu, bukan sebab bagaimana corak permainan, sejarah atau apa sahaja. Aku percaya dan sokong sebab Malaysia masatu. Hasilnya, MALAYSIA JUARA PIALA AFF SUZUKI 2010.

Perasaan masatu, rasa macam kesetiaan dan kepercayaan yang sangat berbaloi. Pada suatu ketika, ramai yang tak suka dengan kekalahan 5-1, ramai yang tidak memberi kepercayaan, ramai yang tidak yakin, ramai yang mengutuk dan akhirnya mereka berjaya menutup mulut semua orang dengan kejayaan itu. Lama juga laa masatu nak move on. Masatu juga ramai dah cakap jangan kejayaan tu terhenti di situ. Aku ingat lagi disebabkan kejayaan itu, Malaysia ada bawa keluar setem diaorang kalau tak silap. Surat khabar pasal kemenangan diaorang semua ayah beli. Menyesal masatu tak gunting dan simpan. Perasaan nak buat tu dah ada tapi ntah kenapa aku tak buat masatu.

Apapun, lepas kejayaan tu tetaplah aku masih malu-malu mengaku dengan ibu ayah yang aku minat bola. Tengok bola dekat tv senyap-senyap. Ok sebenarnya masa ni termasuk sukan lain. Ada sukan boling ke skuasy ke apa jaa acara sukan yang Astro Arena siarkan rasanya semua aku nak tengok. Hahahahaha tapi aku buka senyap-senyap kadang sebab malu. Lama-lama, dah kantoi aku pun tengok jee laa tanpa berselindung. Nak beli jersi Malaysia pun dulu malu nak minta sebeb yee laa pernah tak suka bola kan. Jadi, aku beli masa lawatan sekolah ke Perlis dekat Padang Besar. Balik rumah nak bagitahu beli jersi pun fikir macam mana nak bagitahu.

Akhirnya, tunjuk juga beli jersi dekat ibu. Lepastu, ibu tunjuk dekat ayah "ayah, tengok anak ayah beli apa." Ayah gelak jaa dan tak kisah dan cakap biarlah dekat dia. Hahahahahaha ayah ok jaa laa dah anak perempuan dia pun ikut sama minat dia.

Tahun berikutnya, aku ingat lagi aku tengok Malaysia menang lagi pingat emas Sukan SEA 2011. Masa 2009, aku tak tengok sebab masatu tak tahu dan tak kenal lagi. Lepas 2010 tu aku tahu laa Malaysia menang pingat emas juga Sukan SEA 2009. Lepastu, aku tetap layan tapi aku takda nak update dekat laman sosial sangat sebab fb aku dah tak update sejak 2013. Twitter aku ada tapi tak aktif juga masatu sebab pakai fon yang takda android dan ios yee. Hahahahaha hujung tahun 2015 dapat laa telefon android tapi acah yee nak fokus spm (walaupun spm aku 2016*tak sangka baik juga aku dulu) hahahahaha jadi takda laa aktif twitter sangat juga masatu. Lagi satu sebab storage fon sikit. Hahahahaha fon tu guna untuk whatsapp dengan telegram jaa. Twitter ig kadang buka guna google chrome jadi, tak banyak laa update. 2016 aku ingat aku beri tumpuan dekat Olimpik Rio tapi takda laa bola. Itu pun sebab Kaarthi beli surat khabar hari-hari jadi, aku dapat laa maklumat setiap hari sukan Malaysia masa olimpik tu. Surat khabar tu ada aku gunting. Hahahahaahha

2017 ialah masa aku kembali mengambil tahu sebab telefon dekat tangan dan duduk rumah lepas SPM, Hahahahahaha maklumat senang laa nak dapat semula. Bermula 2017 lah aku mula merealisasikan impian aku sedikit demi sedikit. Tiba-tiba, teringat tak puas hati tak jadi sukarelawan masa KL2017. Hahahahahaha syukur masa upacara pembukaan tu pergi juga. Hahhaahhahah

Weyh sebenarnya aku nak sembang tentang kenapa minat bola sepak ? Sekali terbabas ntah sampai mana hala tapi macam ada kaitan. Hahahahahaha k bahagian 2 aku senarai satu-satu alasan. Yang ni kira macam pengenalan macam mana aku boleh terjebak. Ok selamat malam.

Terima kasih sudi membaca. Assalammualaikum

No comments :